Punjenje litij-ionskih baterija

Ovdje možete saznati koje su pretpostavke o punjenju litij-ionskih baterija točne, a koje su odavno zastarjele te na što je potrebno obratiti pozornost.





KOLIKO JE DUGO POTREBNO PUNITI NOVU AKUMULATORSKU BATERIJU?


Često se može čuti, kako se baterije nakon kupnje prvo moraju potpuno napuniti. I to po mogućnosti preko noći, barem deset sati, jer je puni kapacitet dostupan tek nakon ovog postupka punjenja. To je bio slučaj kod nikal-kadmij baterija (NiCd) koje su se koristile ranije i kod kojih se pokazala visoka razina samopražnjenja. Ako su baterije duže vrijeme stajale na polici trgovina, automatski su se ispraznile.


BEZ DUGOG PUNJENJA LITIJ-IONSKIH BATERIJA


Moderne litij-ionske baterije nije potrebno tako dugo puniti prije prve upotrebe. Baterije se isporučuju s razinom punjenja od 30%. Čak i ako je baterija dugo bila pohranjena kod trgovca, STIHL litij-ionska baterija  zaštićena je od samopražnjenja. Prije prve uporabe novu bateriju napunite do 80-100%. Razina punjenja od 80% odgovara trajanju između pola sata do četiri i pol sata, ovisno o bateriji.



ŠTO JE MEMORIJSKI EFEKT?


Memorijski efekt opisuje gubitak kapaciteta nikal-kadmij baterija (NiCd) uslijed djelomičnog pražnjenja. Baterija pamti potrebu za energijom i s vremenom pruža samo prethodno korišteni kapacitet umjesto izvornog kapaciteta.


KOJE SU PREDNOSTI PROIZVODA SA STIHL LITIJ-IONSKIM AKUMULATORSKIM BATERIJAMA?




STIHL koristi moderne litij-ionske ćelije kod svih akumulatorskih proizvoda. Budući da prije prve uporabe ne moraju biti u potpunosti napunjeni, ovi proizvodi su spremni za uporabu u roku od nekoliko sati. Razlog: samopražnjenje je zanemarivo. Kod STIHL akumulatorskih baterija to je trenutno tek oko jedan do tri posto gubitka kapaciteta godišnje.


OPTIMALNA ZAŠTITA PROTIV POTPUNOG PRAŽNJENJA


Elektronika litij-ionskih baterija automatski ih prebacuje u stanje mirovanja ako se dulje vrijeme ne koriste. To je zaštita od štetnog dubinskog pražnjenja.

Dobro je znati! Sve STIHL akumulatorske baterije tvornički se isporučuju s razinom punjenja od 30%. Prije prve uporabe bateriju treba napuniti do 80-100%.



KOLIKO JE OPASNO PREKOMJERNO PUNJENJE BATERIJE?


Zagrijavanje akumulatorske baterije pri punjenju je normalno i ne predstavlja razlog za zabrinutost. U pravilu,  kvalitetne baterije su zaštićene od pregrijavanja, iako  nikada ne treba isključiti eventualne greške. Međutim, kod  imitacija i replika postoji veća mogućnost za izloženost opasnostima. Toplina koja nastaje prekomjernim punjenjem uzrokuje termičku reakciju unutar baterije. Takve reakcije mogu se dogoditi i u vrućem okruženju, na primjer - kad sunce zagrije bateriju. Stvaraju se otrovni plinovi, baterija počinje gorjeti ili pucati. Činjenica je, da je rizik od požara prouzrokovanih baterijama tema koja brine mnoge korisnike. No vrijedi li to generalno i za akumulatorske baterije s litij-ionskom tehnologijom?



NIZAK RIZIK OD POŽARA KOD LITIJ-IONSKIH BATERIJA


Kod modernih Litij-ionskih baterija opasnost od požara vrlo je mala. To između ostalog osigurava ugrađeni sustav upravljanja baterijama: Kad baterija tijekom punjenja dosegne svoj puni kapacitet, postupak punjenja završava i električni krug se prekida. Time se sprječava prekomjerno punjenje i s tim povezani snažan razvoj topline.


ŠTO SE DOGAĐA PRI RAZVOJU TOPLINE U BATERIJI


Akumulatorske baterije mogu puknuti zbog prekomjernog stvaranja topline. Ako baterija višestruko prijeđe dopušteni temperaturni raspon, dolazi do termičke reakcije. Stručnjaci ovu reakciju nazivaju "toplinskim bijegom" – samzapaljivom egzotermnom kemijskom reakcijom. Nakupljanje topline unutar baterije dovodi do samouništenja i topi jezgru baterije.


NAJVIŠI SIGURNOSNI STANDARDI KOD STIHL LITIJ-IONSKIH BATERIJA


Kako bi se izbjeglo prekomjerno punjenje i prekomjerno stvaranje topline, za STIHL akumulatorske baterije koriste se samo litij-ionske ćelije koje udovoljavaju najvišim sigurnosnim standardima. I baterije i punjači tvrtke STIHL opremljeni su zaštitnim mehanizmima koji sprječavaju prekomjerno punjenje i prekomjerno nakupljanje topline.



NADZOR TEMPERATURE SUSTAVOM UPRAVLJANJA BATERIJAMA


Svaku pojedinu ćeliju instaliranu u bateriji nadgleda sustav upravljanja baterijama. Integrirani senzor mjeri temperaturu u najtoplijoj točki unutar baterije - ako je temperatura previsoka, postupak punjenja se prekida.


Baterija i punjač nastavljaju razmjenjivati podatke: kada se dosegne razina napunjenosti od oko 80%, punjač se automatski nastavlja puniti lagano, s vrlo malo struje. Nakon što se baterija napuni, punjač automatski završava postupak punjenja i električni krug se prekida.




UVIJEK ZAŠTITITE AKUMULATORSKE BATERIJE OD VODE I TOPLINE


Akumulatorska baterija ili proizvod s integriranom baterijom ne smiju biti izloženi svim utjecajima okoline. Zaštitite bateriju od vlage i kiše, kao i od otvorenog plamena. Maksimalno toplinsko opterećenje ne smije prelaziti 100 Celzijevih stupnjeva.



ŠTO ZNAČE SIMBOLI NA AKUMULATORSKOM UREĐAJU 




EC MOTOR

Elektro motor bez četkica (EC) tvrtke STIHL energetski je učinkovit i gotovo se ne haba, između ostalog zahvaljujući  STIHL EC elektronici. Kao inteligentni upravljački centar, cijelo vrijeme prepoznaje bateriju priključenu na uređaj i opskrbljuje EC motor odgovarajućom snagom za bateriju. To osigurava da uređaj uvijek ima dostupne optimalne performanse - i to konstantno, tijekom cijelog postupka pražnjenja baterije. 



KORIŠTENJE U SLUČAJU KIŠE

STIHL akumulatorski uređaji s ovim simbolom mogu se koristiti i po kiši. Pri tom se moraju uzeti u obzir informativni znakovi na uređaju i upute za uporabu. Imajte na umu da kiša, magla i druga vlaga mogu varirati po intenzitetu te se uređaji u ekstremnim uvjetima ne mogu koristiti.


KORIŠTENJE BEZ ZAŠTITE SLUHA

Zahvaljujući akumulatorskoj tehnologiji ovi su uređaji savršeno rješenje, posebno u područjima osjetljivim na buku poput bolnica, parkova i stambenih područja. Obratite pozornost na upute za uporabu.


ZAMJENSKA BATERIJA

Sa zamjenjivim litij-ionskim baterijama iz STIHL akumulatorskog sustava nikad vam neće ponestati energije kod obavljanja radova: samo umetnite drugu bateriju i nastavite raditi.


AKO SE BATERIJA ZAGRIJAVA

Električne mjere predostrožnosti u bateriji, punjaču i alatu sprječavaju pregrijavanje i automatski isključuju funkcije u kritičnim točkama. Za malo vjerojatan slučaj pregrijavanja, sve ćelije baterije nalaze se u robusnom i vatrostalnom kućištu.


UTJEČE LI TEMPERATURA BATERIJE NA KOLIČINU PRUŽENE ENERGIJE?


Postoji mit da bateriju treba staviti na grijač dok se puni. Prema ovoj teoriji, električna aktivnost trebala bi se povećati zbog opskrbe toplinom, koja bi trebala zaštititi bateriju tijekom punjenja i produžiti joj životni vijek. Potpuno ispražnjena baterija navodno bi se trebala moći ponovno aktivirati zagrijavanjem, jer samo topla baterija može pristupiti svojim cjelokupnim zalihama energije. Danas ne samo da znamo da je ta teorija pogrešna, već i da takav pristup oštećuje bateriju.



NE POSTAVLJAJTE LITIJ-IONSKE BATERIJE NA GRIJAČ


Litij-ionske baterije se ne smiju stavljati na grijač radi punjenja. To neće pomoći, niti će povećati kapacitet. Previsoke ili preniske temperature mogu čak štetiti bateriji. Stoga je najbolje puniti bateriju na normalnoj sobnoj temperaturi ili vani kada je vanjska temperatura umjerena. Općenito, savjetujemo vam da uvijek obratite pažnju na dopušteni temperaturni raspon baterije.


Tijekom punjenja i pražnjenja ioni praktički migriraju s jedne elektrode na drugu - ovisno o smjeru struje. Ako se baterija previše zagrije, to ubrzava čestice, a materijal se raspada - životni vijek mu se smanjuje. U najgorem slučaju, ako se baterija pregrije, mogu se razviti lako zapaljivi plinovi. Baterija postaje neupotrebljiva. Općenito, savjetujemo vam da uvijek obratite pažnju na dopušteni temperaturni raspon baterije. Idealna temperatura punjenja za Li-ion baterije nalazi se u nastavku.





PREVISOKE TEMPERATURE SMANJUJU ŽIVOT BATERIJE

Na primjer, moderna litij-ionska baterija sastoji se od anode, katode, separatora i elektrolita. Elektrolit je kemijski spoj koji ima tekuće ili gelasto stanje. Ovaj materijal osigurava transport električki nabijenih čestica (iona) između anode i katode. Ako je temperatura previsoka, ioni se kreću između anode i katode, a materijal se raspada - baterija postaje neupotrebljiva.


ZAŠTITITE BATERIJU OD HLADNOĆE I MRAZA




Preniske temperature također štete bateriji. Za razliku od ubrzanja čestica kod zagrijavanja, procesi se usporavaju kad je hladno. Primjerice, smrznuta baterija uopće se ne može napuniti. Stoga preporučujemo da akumulatorske uređaje tijekom zime ne skladištite vani, već ih radije pohranjujte i punite na umjerenim temperaturama, na primjer u podrumu ili garaži.


IDEALNE TEMPERATURE ZA PUNJENJE LITIJ-IONSKIH BATERIJA


STIHL baterije mogu se bez oklijevanja puniti u rasponu temperatura baterije od +5 do +40 Celzijevih stupnjeva. STIHL punjači vam nude sigurnost: Ukoliko je baterija nakon duljeg korištenja pretopla, postupak punjenja započinje tek kad se postigne određeni temperaturni raspon.


PUNA SNAGA UZ STIHL PUNJAČE


Punjači kao što je brzi punjač AL 300 aktivno podržavaju hlađenje baterije uz pomoć integriranog sustava hladnog zraka.


PRIKAZ PUNJENJA STIHL AKUMULATORSKE BATERIJE

Četiri LED diode na bateriji označavaju stanje napunjenosti, ali također mogu ukazivati na kvarove na uređaju ili bateriji. Jednostavno pritisnite gumb na bateriji. LED diode svijetle zeleno oko pet sekundi, a zatim pokazuju status punjenja. Ako samo jedna LED lampica treperi zeleno, to znači da je baterija slaba.

Ako je baterija priključena na punjač, zelene LED diode također označavaju status punjenja (nijedna LED lampica ne svijetli, postupak punjenja je završen). Ako LED diode umjesto toga svijetle ili trepere crveno, došlo je do kvara:


SAŽETAK


  • Litij-ionske baterije tvrtke STIHL trebate napuniti do 80 - 100% prije prve uporabe.
  • Sigurnosne tehnologije sprječavaju pregrijavanje litij-ionskih baterija.
  • Tijekom punjenja preko noći možete biti bezbrižni.
  • Zaštitite litij-ionske baterije od vlage, topline i hladnoće.